Statlig cykelpolitik – på pappret och i realiteten. Rapport publicerad av Naturskyddsföreningen, september 2014. Det är en analys av hur cykeln hanteras den statliga transportpolitiken och omfattar alla stegen fram till och med riksdagsbeslutet 24 juni 2014 om infrastrukturplaneringen för perioden 2014-2025. Analysen visar på en stor klyfta mellan ord och handling. Enligt min uppfattning beror det på ett systemfel i planeringsmodellen som nu sker på nationell och regional nivå. Den lokala nivån finns inte med och det är där i stort sett all cykling sker. Därför når inte tillräckliga statliga pengar fram till cykeln. Jag ger också några förslag på hur man kan rätta till systemfelet.
Cykling och cykelsäkerhet. En studie av variationen mellan kommuner. Den omfattar 51 av landets största kommuner där cykelsäkerheten 2011 och 2012 analyserats med data från STRADA (trafikskadade från akutsjukhusen) samt RVU Sverige (data om cykeltrafiken). Studien är finansierad av försäkringsbolaget If och Trafikverket med Cykelfrämjandet som uppdragsgivare. Rapport april 2014.
Statens satsningar på cykeltrafik 2014-2025. Riksdagen avser att satsa 522 miljarder kronor på transportinfrastrukturen. Av det går inte ens tio promille till cykeltrafiken, ett färdmedel som man i alla andra sammanhang säger sig prioritera med hänsyn till miljö, hälsa, klimat. Detta framkommer i denna analys av förslagen till de nationella och regionala transportplanerna. Rapport januari 2014, delvis finansierad av Svensk Cykling.
Marknadsdrivet test för utveckling av säkrare cyklar. En studie av behov, möjligheter och förutsättningar. Om att utveckla något liknande som Euro NCAP som varit så framgångsrikt för bilar, fast för cyklar. Studien har finansierats av Skyltfonden. Rapport december 2013.
Det statliga sveket mot cyklisterna – planer utan pengar är bara papper mellan pärmar. Riksdagen har i fem trafikpolitiska beslut sedan sekelskiftet sagt att cyklingen ska öka och förutsättningarna ska bli bättre för det. Myndigheterna har därefter tagit fram 25 strategier och handlingsplaner i det syftet. Men mycket lite konkret har gjorts. I praktiken har cykeln bara fått småpengar, mindre än 1 procent av de statliga resurserna för infrastruktur. Och cyklandet har inte ökat, tvärtom är det något mindre än på nittiotalet. Allt beror på ett systemfel i planeringen av statliga infrastruktursatsningar. Rapporten november 2013 handlar om detta och ger förslag på hur man kan minska klyftan mellan ord och handling.
Cykling i Sverige – en studie av variationen mellan regioner och kommuner. Studien grundas på data från RVU Sverige 2011 och 2012. Den är finansierad av försäkringsbolaget If och Trafikverket med Cykelfrämjandet som uppdragsgivare. Rapport september 2013.
Resultat av arbetet för ökad och säkare cykling samt förslag till forskning, utveckling och innovation. Projektet, som gjorts på uppdrag av Trafikverket, gäller vilken forskning som bäst gynnar samhällets ambitioner för cykekltrafiken och dess roll i transportsystemet. Därutöver ingår en analys av samhällets mål för cykeltrafiken, i vilken utsträckning de genomförts och vilka effekter det fått. Rapporten, maj 2013, finns här.
Sveriges fotgängarsäkraste kommuner.
Skyltfonden hos Trafikverket finansierar Fotgängarnas förening FOT för ett projekt som går ut på att rangordna Sveriges kommuner med avseende på fotgängarsäkerhet. Syftet i en senare del är också att undersöka vad skillnaderna beror på och att sprida resultatet i massmedia för att få genomslag i opinionsbildning och kunskapsspridning. Projektet genomförs under våren 2012 och slutrapporteras senare på hösten. Krister Spolander är projektledare. Slutrapporterades i december 2012. Hämta rapporten här.
Analys av arbetspendlingen i Stockholms län.
Analysen är en del av underlaget för den regionala cykelstrategin och görs för att bedöma potentialerna för ökad cykling och var i länet potentialerna finns. Och för att lokalisera och dimensionerna huvudnätet. Uppdraget görs för Trafikverket och enheten för Tillväxt, miljö och regionplanering vid Stockholms läns landsting. Avslutades mars 2012. Hämta rapporten här.